Yes, daar gaan we! Na een flinke pot logica in de eerste stappen, leer je in deze stap de magie ✨van het algoritme.
Een algoritme is een extreem handige set aan bewegingen die ervoor zorgen dat je volledige controle hebt over het bewegen van een vlak van positie 1 naar positie 2. Als je je houdt aan de algoritmes, kan niets misgaan.
De algoritmes worden duidelijk aangegeven in een blauw vlak, zoals hieronder. Schrijf ze voor jezelf over (dan onthoudt je ze het makkelijkst) of bekijk alle algoritmes op de Rubiks Kubus Algoritme overzichtspagina.
Dit is een voorbeeldalgoritme! D F’ D F D L D’ L
Als het goed is, is de eerste laag volledig correct. Dat wil zeggen dat je een wit bovenvlak hebt en dat de eerste laag kloppend is.
Wat we nu gaan doen, is de 4 randblokken matchen met de centerblokken in de middelste laag. Dat zijn de knipperende blokken in onderstaande afbeelding:
Om dit te bereiken, moet je één algoritme uit je hoofd leren (en hetzelfde algoritme, maar dan gespiegeld). Wat we als eerst gaan doen, is het eerste randblok opzoeken. Voor het gemak gebruiken we hier weer het voorbeeld van de blauw/rode vlak.
Dit is je startpositie.
Zorg ervoor dat het randblok, hier rood / blauw, onder het rode vlak is geplaatst.
Dit is je eindpositie.
Je ziet hier dat het randvlak op de juiste plek zit, tussen vlak rood en vlak blauw.
In de afbeelding, U = wit, F = rood en R = blauw. De overige drie vlakken zijn niet te zien in deze afbeelding, maar logischerwijs zit B tegenover rood (en is waarschijnlijk oranje), zit D tegenover wit (en is waarschijnlijk geel) en zit L tegenover blauw (en is waarschijnlijk groen).
Positioneer het rood/blauwe randblok. Dat doe je door te zoeken naar het rood/blauwe randblok in de onderste laag en deze onder het rode centerblok te plaatsen. Voer nu het volgende algoritme uit:
Algoritme: D’ R’ D R D F D’ F’
Als het goed is zit nu het rood/blauwe randblok op de juiste plek. Gelukt? High five! Herhaal nu deze stap met de overige randblokken.
Wat ook kan, is dat je randblok wél op de goede plek zit, maar omgedraaid. Dat kan gebeuren op het moment dat je wél op de juiste manier het randblok hebt uitgelijnd, maar rood onder blauw plaatst in plaats van blauw onder blauw.
In dat geval kan je hetzelfde algoritme aanhouden, maar dan draai je in eerste instantie de onderste laag de andere kant op. Dat is het volgende algoritme:
Algoritme: D F D’ F’ D’ R’ D R
Ja maar, stel nou dat het hoekblok niet in de onderste laag zit?
Geen probleem, dat kan gebeuren. Het kan goed zijn dat het blokje al in de middelste laag zit, maar op een verkeerde plek. Is simpel op te lossen door een ander randblok te pakken dat niet thuishoort in de middelste laag, bijvoorbeeld een blauw/geel randblok, en deze op de plaats te draaien van het randblok dat op de verkeerde plek zit.