Oplossing op één pagina

We starten met het maken van een wit kruis.

Om het witte kruis te maken, zoek je als eerste het witte centrumvlak. Vervolgens ga je op zoek naar de vier hoekblokken. Hierbij is het belangrijk dat je de hoekblokken plaatst op de plek die aansluit bij het centrumblok van de middelste laag.

Wacht. Laat het me uitleggen met behulp van twee visuals.

white_right_cubes

Hier is het witte kruis op de juiste manier gevormd.

Let op dat het witte / rode hoekblok zowel met het witte centrum klopt, als met het rode centrum. Ook bij het witte / blauwe hoekblok is dat het geval. Dit klopt dus prima .

white_wrong_cubes

Hier is het witte kruis niet op de juiste manier gevormd.

Let op dat het witte / rode hoekblok aansluit op het blauwe centrumblok. Hetzelfde geldt voor het witte / blauwe hoekblok, dat aansluit op het rode centrumblok. Dat klopt dus niet.

Het makkelijkst is om het witte kruis te vormen door het witte centrumvlak altijd op dezelfde plek te houden, namelijk de bovenkant of (jawel) de up face.

Ga vervolgens op zoek naar randblokken. Het geeft niet als je soms een juist geplaatst randblok verplaatst om een nieuwe op de goede plek in te draaien, als je er maar voor zorgt dat je het randblok terugdraait.

In tekst kan ik je niet veel meer uitleggen dan dit. Wat je merkt is dat als je hier lang genoeg mee oefent, je vanzelf de logica van de Rubiks Kubus leert begrijpen en dat je hier vanzelf handiger in wordt. Succes!

Als het goed is ziet je Rubiks Kubus er nu als volgt uit:

white_right_cubes

Stap 2: De vier hoekstenen plaatsen

Nu het witte kruis is gemaakt, is het tijd om de vier hoekstenen van het witte vlak op de juiste plek te plaatsen. Ook voor deze stap heb je geen algoritme nodig.

Je vindt deze hoekstenen in de bovenste laag (maar op een verkeerde plek en/óf verkeerd gedraaid), of in de onderste laag. Dit is je doel voor deze stap:

white_result

Om de hoeksteen op de juiste plek te krijgen, zal je je witte kruis soms stuk moeten maken. No worries, je draait het gewoon netjes weer terug.

Het simpelst is om de juiste hoeksteen vanuit de onderste laag in te draaien. Hoe dat moet, zie je in de volgende stappen.

white_corner_1

Stap 1
De blauw/rood/wit hoeksteen zit in de hoek onderin. Zie je em shinen? Blauw is niet zichtbaar, die zit in de bottom face. Draai je right face 90 graden tegen de klok in.

white_corner_2

Stap 2
Als het goed is, ziet je kubus er nu zo uit. Draai vervolgens je down face (dat is de onderkant, weet je nog?), 90 graden tegen de klok in.

white_corner_3

Stap 3
Als het goed is, klopt de kubus nu met ’t bovenstaande plaatje. Hoera! Wat je nu alleen nog moet doen, is je right face 90 graden met de klok mee draaien.

white_corner_4

Stap 4
Hoera! Als het goed is heb je nu één hoeksteen goed ingedraaid. Fix de rest ook meteen even, dan mag je door naar de volgende stap!

Nog twee extra tips om de hoekstenen op de juiste plek te krijgen:

  1. Start met de hoekstenen die al in de onderste laag zitten. Die draai je er het makkelijkst in en de kans bestaat dat je in het proces een andere hoeksteen daarmee óók de onderste laag in draait.
  2. Probeer in de draai zo min mogelijk van je witte kruis kapot te maken. Heb je een hoeksteen waarbij het witte vlak naar beneden wijst (en dus op je D vlak zit), draai deze er dan uit door een L of R vlak te draaien waar twee witte stenen in je U vlak zitten.

Als het goed is ziet je Rubiks Kubus er nu als volgt uit:

white_result

Stap 3: De middelste laag oplossen

Yes, daar gaan we! Na een flinke pot logica in de eerste stappen, leer je in deze stap de magie van het algoritme.

Een algoritme is een extreem handige set aan bewegingen die ervoor zorgen dat je volledige controle hebt over het bewegen van een vlak van positie 1 naar positie 2. Als je je houdt aan de algoritmes, kan niets misgaan.

De algoritmes worden duidelijk aangegeven in een blauw vlak, zoals hieronder. Schrijf ze voor jezelf over (dan onthoudt je ze het makkelijkst) of bekijk alle algoritmes op de Rubiks Kubus Algoritme overzichtspagina.

Dit is een voorbeeldalgoritme! D F’ D F D L D’ L

Als het goed is, is de eerste laag volledig correct. Dat wil zeggen dat je een wit bovenvlak hebt en dat de eerste laag kloppend is.

Wat we nu gaan doen, is de 4 randblokken matchen met de centerblokken in de middelste laag. Dat zijn de knipperende blokken in onderstaande afbeelding:

randblokken_animated

Om dit te bereiken, moet je één algoritme uit je hoofd leren (en hetzelfde algoritme, maar dan gespiegeld). Wat we als eerst gaan doen, is het eerste randblok opzoeken. Voor het gemak gebruiken we hier weer het voorbeeld van de blauw/rode vlak.

randblok_start
Dit is je startpositie.

Zorg ervoor dat het randblok, hier rood / blauw, onder het rode vlak is geplaatst.

randblok_uitkomst
Dit is je eindpositie.

Je ziet hier dat het randvlak op de juiste plek zit, tussen vlak rood en vlak blauw.

In de afbeelding, U = wit, F = rood en R = blauw. De overige drie vlakken zijn niet te zien in deze afbeelding, maar logischerwijs zit B tegenover rood (en is waarschijnlijk oranje), zit D tegenover wit (en is waarschijnlijk geel) en zit L tegenover blauw (en is waarschijnlijk groen).

Positioneer het rood/blauwe randblok. Dat doe je door te zoeken naar het rood/blauwe randblok in de onderste laag en deze onder het rode centerblok te plaatsen. Voer nu het volgende algoritme uit

Algoritme: D’ R’ D R D F D’ F’

Als het goed is zit nu het rood/blauwe randblok op de juiste plek. Gelukt? High five! Herhaal nu deze stap met de overige randblokken.

Wat ook kan, is dat je randblok wél op de goede plek zit, maar omgedraaid. Dat kan gebeuren op het moment dat je wél op de juiste manier het randblok hebt uitgelijnd, maar rood onder blauw plaatst in plaats van blauw onder blauw.

In dat geval kan je hetzelfde algoritme aanhouden, maar dan draai je in eerste instantie de onderste laag de andere kant op. Dat is het volgende algoritme:

Algoritme: D F D’ F’ D’ R’ D R

Ja maar, stel nou dat het hoekblok niet in de onderste laag zit?

Geen probleem, dat kan gebeuren. Het kan goed zijn dat het blokje al in de middelste laag zit, maar op een verkeerde plek. Is simpel op te lossen door een ander randblok te pakken dat niet thuishoort in de middelste laag, bijvoorbeeld een blauw/geel randblok, en deze op de plaats te draaien van het randblok dat op de verkeerde plek zit.

Stap 4: Een geel kruis maken

Right! Draai je kubus nu zo, dat het gele vlak je bovenzijde is. Het is namelijk tijd om dit vlak compleet te maken. Dit doen we door enkel te focussen op deze zijde – de rest van de kubus laten we geheel in tact.

Als je nu naar de gele zijde kijkt, heb je mogelijk vier posities om mee te beginnen.

yellow_1

1: Centerblok klopt

yellow_2

2: Tetris vormpje

yellow_3

3: Horizontale streep

yellow_4

4: Geel kruis (klaar!)

Als je de laatste positie hebt, nummer 4, ben je klaar. Heb je positie 1, dan zal je onderstaand algoritme moeten doen naar positie 2, vervolgens hetzelfde algoritme naar positie 3 en daarna, je raad het al, nog één keer het algoritme naar positie 4.

Het algoritme wat je daarvoor gebruikt is als volgt:

Algoritme: F R U R’ U’ F’

Let op dat je bij positie 2 ervoor zorgt dat je exact de kubus voor je hebt zoals in bovenstaande afbeelding is te zien. Heb je de kubus gedraaid naar een andere kant? Dan is de kans klein dat je de kubus naar positie 3 krijgt.

Als het goed is ziet je Rubiks Kubus er nu als volgt uit:

yellow_4

Randblokken naar de juiste plek

Het kan zo zijn dat je 2 van de 4 randblokken goed zitten. Bijvoorbeeld groen (left face) en rood (back face) zijn goed, maar oranje (front face) en blauw (right face) zijn gedraaid. Zie onderstaande situatie:

stap4_2.1

Met het volgende algoritme verwissel je deze twee randblokken van positie:

Algoritme: R U U R’ U’ R U’ R’

Simpel toch? Als het goed is heb je nu een geel kruis correct gevormd. Je kubus ziet er nu als volgt uit:

stap4_einde

Door naar de volgende stap!

Stap 5: De hoekstenen oplossen

Moving on! Als het goed is heb je nu een geel kruis als startpositie. Maar, mogelijk zitten de hoekblokken niet op de juiste plek. Wat we gaan doen is de hoekstenen naar de juiste positie plaatsen. Het is daarbij niet noodzakelijk dat de hoekstenen ook al op de juiste manier gedraaid staan. Dat lossen we op in de volgende stap.

Bekijk je kubus goed en zoek naar de juiste hoeksteen. Onderstaande afbeeldingen laat duidelijk zien wanneer de hoeksteen goed is geplaatst en wanneer nog niet.

stap5_hoebklokgoed
Dit hoekblok zit goed.

Ongeacht hoe je hoekblok gedraaid zit, je ziet dat de kleuren overeenkomen met de centrumvlakken.

stap5_hoekblokfout
Dit hoekblok zit niet goed.

Je ziet dat hier de kleuren van het hoekblok niet overeenkomen met de centrumvlakken.

Duidelijk toch? Ga op zoek naar de hoeksteen die op de juiste plek zit (dat is er vaak één, of soms alle 4). De hoeksteen die al goed zit, plaats je in de hoek rechtsonder. Vervolgens pas je onderstaand algoritme toe:

Algoritme: U R U’ L’ U R’ U’ L

Wat er gebeurd met het algoritme, is dat je alle stenen een positie op laat schuiven, behalve je hoeksteen rechtsonder. In theorie hoef je dit algoritme niet vaker dan 2x te doen om op de juiste positie uit te komen.

Alle hoekstenen op de juiste plek? Dan gaan we verder met het draaien van deze hoekstenen naar de juiste positie.

Stap 6: De hoekstenen draaien naar de juiste kant

Oké, ik moet je waarschuwen. De volgende stap gaat heel onnatuurlijk voelen, want we gaan de boel flink door elkaar draaien. No worries, als je het op de juiste manier uitvoert, kan er niets mis gaan.

Je startpositie is een willekeurige hoek, waarbij de hoeksteen niet juist is gedraaid. Zie onderstaand voorbeeld:

stap5_hoebklokgoed

Daarbij zit de hoeksteen dus wél op de juiste plek, maar níet goed gedraaid.

Gebruik onderstaand algoritme net zo vaak, tot de hoeksteen op de juiste manier gedraaid zit op zijn eigen plek.

Algoritme: R’ D’ R D

Na elke reeks van bovenstaand algoritme, draai je de Up face 90 graden met de klok mee, ofwel U, zodat je het volgende hoekblok op de juiste plek hebt om het algoritme bij uit te voeren. Huppa! Nog een paar keer!

Algoritme: R’ D’ R D

Als het goed is ga je hier net zo vaak mee door (afhankelijk van hoe je kubus eruit ziet tussen de 1x en de 4x) en daarna is-ie af!

“JA FUCK. Maar nu zit ie niet meer goed in andere lagen!” Klopt. Dat hoort. Wat je nu namelijk doet is de Up face een kwartslag tegen de klok in draaien, oftewel: U’, als je bovenstaand algoritme hebt toegepast. Vervolgens pas je het algoritme weer toe, tot je alle hoekstenen hebt gehad.

Dit gaat raar voelen, maar als je het hoeksteen voor hoeksteen zo aanpakt, draai je de kubus uiteindelijk volledig goed. Klaar!

JAAA! KLAAR! Je kan het!

 

giphy